Web fejlődése szerinti modellek
“Ha a world wide webnek az idők során változó, markánsan megjelenő, szembetűnő koncepcióira, funkcionalitásaira, technológiáira és a lehetséges interakciókra fókuszálunk, gyakran használjuk a web x.y verziója vagy xyz web kifejezéseket. A webverzióknak nincs egyértelmű meghatározásuk, és az általuk jelölt szakaszok sem következnek élesen elhatárolhatóan egymás után. Mégis hasznos, ha a webkorszakoknak megnevezéseket adunk, hiszen így tudunk azokról beszélni. (A Sapir-Whorf-hipotézis szerint a világképet jelentős mértékben a nyelv határozza meg, és a fogalmak fogalmának meghatározása lehetővé teszi az emberek számára, hogy beszéljenek róluk.)
A téma iránt érdeklődők számos hosszabb-rövidebb bejegyzést olvashatnak az interneten a web verzióiról. Tudományos megközelítéssel végzett webes és irodalmi kutatásainak eredményeit ismerteti [1], valamint új definíciókat ad meg a webverziókra, és osztályozza a mai webes szolgáltatásokat.
Az egyes webgenerációk/-verziók lehetőségeit kihasz-náló általános e-learning modellek fő jellemzői is megad-hatók párhuzamosan. Először nézzük a webgenerációkat. Zárójelben a meg¬nevezés megalkotója van, gondolatjel után pedig a verzióra egy-egy találó jelzős szerkezet:
- web 1.0 (Tim Berners-Lee) – olvasott web;
- web 2.0 (Darsy DiNucci 1999) – írott web;
- web 3.0 (Tim Berners-Lee, 2001) – szemantikus web;
- web 4.0 (Jeff Moriarty, 2006) – mobilweb.
Most pedig nézzük az ezzel párhuzamos e-learning generációk megnevezéseit és egy-egy markáns jellemzőjüket:
- e-learning 1.0 – online elérhető tartalmak létrehozására és adminisztrálására fókuszál;
- e-learning 2.0 – a tanulási elméletekben a szociális aspektusra helyezi a hangsúlyt;
- e-learning 3.0 – a pragmatizmus és a konnektivizmus tanuláselméleteket, a kiterjesztett okos mobiltechnológiát, a 3D vizualizációt és interakciókat használja erőteljesen;
- e-learning 4.0 – a személyre szabott, játékos tanulásra helyezi a hangsúlyt (például gamification).
Vannak, akik nem feledkeznek meg az internet kezdetéről, és web 0-t (böngészők és weblapok kialakulása), web 0.1-et (videotex) is megkülönböztetnek. Valamint az egész számú verziókkal jelzett évtizedek félidejében is találnak mérföldköveket: web 0.5 (tartalom-kínálat előfutára), web 1.5 (tranzakciós web vagy dotcom lufi), web 2.5 (mobileszköz-orientált), web 3.5 (a szolgáltatásokat teljes mértékben átfogó, interaktív és autonóm ügynökök). Ezeket a kifejezéseket is többé-kevésbé továbbvihetjük az oktatásra. Olvashatunk már a web 5.0-ról, az emocionális webről is, amely esetében az ember és a számítógépek közötti, a neurotechnológián alapuló interakciók sokak számára a napi rutin részévé válnak [2].” [3]
Források
- S. Weber, J. Rech: „Chapter 2: An Overview and Differentiation of the Evolutionary Steps of the Web X.Y Movement: The Web Before and Beyond 2.0”, in Information Science Reference, 2009, ISBN 978-1-60566-384-5 (hardcover) | ISBN 978-1-60566-385-2 (ebook) 1., pp. 12–36. látogatva 2017.07.20.
- J. Wijayarathne: WEB 1.0/2.0/3.0/4.0, 2015.02.25. látogatva 2017.05.10.
- A. Berecz: Proposal for classifying e-learning models. Journal of Applied Multimedia 4./XII./2017. DOI: 10.26648/JAM.2017.4.001. pp. 35-54. HU: Javaslat az e-learning modellek osztályozására. pp. 55-75.