
Tölcsérmodell (Madar, Willis)
Mohamed Jama Madar és Oso Willis tölcsérmodellje ellentétben az addig használt modellekkel együtt kezeli a tananyagfejlesztést, az oktatástervezést, a technológiát, a szállást (delivery) és a kormányzást (governance), azokat szinkron és aszinkron módon alkalmazva az e-learning megvalósításához. Nem ad hoc meg-közelítést alkalmaz, hatékonyságot és oktatási minőséget biztosít. A modell olyan e-learning rendszerek adaptálásában és kifejlesztésében segíti a felsőoktatási intézményeket, amelyek hatékonyak, minőségük biztosítottak és megfelelnek felhasználóik elvárásainak.
A TAM (Technology Acceptance Model, technológia-elfogadás modellje) és az elméletalapú modellek nem foglalkoznak az oktatással, a finanszírozással, a tananyagfejlesztéssel és az oktatási tervezéssel. A csatornamodell együtt foglalkozik a tananyaggal/tananyagfejlesztéssel és a felhasználók elemzésével, ezeket az oktatástervezés követi, amely pedagógiai modell.
Megköveteli az oktatói és hallgatói anyagok bevezetésének és a felhasználókhoz eljuttatásának megtervezését. Mivel a technológia csak eszköz a tartalom hallgatóhoz való eljuttatásában, a technológiai tervezés szinkron vagy aszinkron lehet. A modell figyelemmel kíséri a technológia használhatóságát és rendelkezésre állását, hogy biztosítsa a technológia illeszkedését az oktatási anyagok oktatási tervezéséhez. A modell magában foglalja az adminisztrációt, amelyhez az irányítás és a finanszírozás tartozik – hiszen a rendszer fenntarthatósága a menedzsmenttől függ, valamint a technológiai befektetések és egy mindenre kiterjedő e-learning rendszer magas költséggel járnak. Integrálja a stratégia három elemét (pedagógia, technológia és irányítás), és biztosítja, hogy azok a maximális mértékben járuljanak hozzá az e-learning célok megvalósításához (lásd az ábrát).
A modell rugalmas, adaptálható, bármely intézmény összes követelményére alkalmazható, mert igényvezérelt. Mivel a modell hierarchikusan kialakított, az elemek kiegészítik egymást: az egyes állomások követik egymást, és egymáshoz kapcsolódnak.
Források
- Mohamed Jama Madar, Oso Willis: Strategic Model Of Implementing E-Learning, International Journal of Scientific & Technology Research Vol. 3, Issue 5, ISSN: 2277-8616, 2014.04, pp. 235-238. Látogatva: 2018.09.01