Sávos megközelítés a MoE rendszer helyett (Wilson)
Annak érdekében, hogy az új-zélandi harmadlagos szektorban az e-learning használatának minőségi, illetve mennyiségi szintjéről informálódjon az Oktatási Minisztérium (Ministry of Education, MoE), 2003-ban létrehozott egy osztályozási rendszert [1]. A kategóriákat 2004-ben kissé módosították, mert a két középső nem volt egyértelműen különböző a kitöltők számára, illetve átfedéseket tartalmazott. (Az adatkérést később megszüntették.)
Milyen előnyökkel jár az osztályozás, hogyan segítheti a vezetőket intézményi szinten és az állami irányítást? Az intézmények a kategóriák segítségével tájékoztathatják hallgatóikat kurzusaik követelményeiről és a digitális elvárásokról. Ezenkívül használhatják az intézményi tervezésben fejlesztési alapként, valamint a tanári karnak nyújtott e-learning támogatáshoz (support). A kormány űrlapos adatbekérés nyomán tájékozódhat az intézményekben alkalmazott e-learning szintjéről és elterjedtségéről, amely segítségével átfogó képet alkothat.
A MoE osztályozás kategóriái az alábbiak voltak:
- Nincs webes hozzáférés: A tananyag vagy a tanfolyam egyetlen része sem érhető el online.
- Webtámogatott: A hallgatók számára korlátozottan biztosítanak online anyagokhoz és forrásokhoz hozzáférést. Ezek használata nem kötelező, mivel feltehetően a tanulmányok kisebb részét teszi ki az online részvétel.
- Továbbfejlesztett webtámogatott: A hallgatóktól elvárt az online anyagok és források használata. Az online részvétel feltehetően jelentősen hozzájárul a tananyag tanulmányozásához.
- Webalapú: A hallgatóktól elvárt az online anyagok és források használata. A használatuk szükséges, mivel az online részvétel megkívánt [1, p. 93].
Wilson az intézményi elemzés és tervezés szempontjából gyakorlatiasabb rendszert ajánl, amelyet sávos megközelítésnek nevez (lásd ábra) [2].
Összehasonlítva a két osztályozást, a sávos megközelítés nagyon hasonló a MoE által készítetthez, de eltávolításra került belőle néhány kétértelmű dolog.
- sáv: Nincs digitális hozzáférés: Semmilyen digitális technológiát nem használnak az oktatásban. Ezen a szinten hasonló a két rendszer.
- sáv: Digitális technológiák adminisztratív használata: A hallgatók és a tanárok az adminisztratív feladatokhoz használnak technológiát (például kurzusleírások, időrendi táblák megosztása, feladatleadás). A MoE rendszerben a szint megnevezése „webtámogatott”, és nincs hivatkozás hozzáférésre, csak növekvő elvárás hallgatói technológiahasználatra a tanulmányok teljesítéséhez.
- sáv: Digitális technológia használata a tanulás támogatásához: Ez inkább az e-learning tanításbeli használatára vonatkozik. Ilyen kérdések tehetők fel itt: Hogy fogja támogatni a digitális technológia a tanulókat tanulásukban? Milyen eszközök használhatók? Ha egy kurzus ezen a sávon van, azt várjuk, hogy a tanári karnak vagy vannak készségei a technológia használatára, vagy szakmai fejlesztéssel meg fogják ezeket szerezni. A MoE rendszerben ennek a szintnek „továbbfejlesztett webtámogatott” a megnevezése.
- sáv: Exkluzív digitális interakció: Hasonló a MoE rendszerbelihez, amely megnevezése „webalapú”. Feltételez elérést, mert a kurzus vagy teljesen online, vagy nagymértékben a digitális technológiákra alapozott.
A probléma a visszavont rendszerrel az volt, hogy nehéz különbséget tenni a középső két kategória között, míg Wilson sávos megközelítése differenciálja a két kategóriát aszerint, hogy a digitális technológia eszközként vagy a pedagógiai folyamatban van-e használva.
Források
- Ministry of Education: 2009 Single data return: A manual for tertiary education organisations and student management system developers: Specifications of the Ministry of Education and Tertiary Education Commission data requirements for the single data return for the 2009 academic year, 2008. Nem elérhető, Wilson idézi.
- A. D. Wilson: „Categorising e-learning”, Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 16(1), 2012. pp. 156–165. látogatva 2017.05.10.