A portfólió folyamatosan gyarapodó (kézzelfogható és/vagy digitális) „dosszié”, amelyben a hallgatók tevékenységeiket dokumentálják. A dossziéba bármi bekerülhet, amely releváns az értékelés szempontjából.
Ha a portfólió egy kurzus során való előrehaladást mutat be, akkor lehet például írásos munka, rajz, kitöltött feladatlap, önálló gyűjtőmunka eredményei, prototípus, késztermék, de akár tanári értékelő feljegyzés stb. „Fő funkciója ebben az esetben annak a mítosznak a megtörése, hogy egyedül az osztályzat az, ami kézzelfoghatóan fennmarad a tanulás eredményeként. A helyzet ennek éppen az ellenkezője: az osztályzat csak vértelen kísértetnek tűnik a valóságos munkák konkrét dokumentációjával összehasonlítva” [1]. A portfóliókészítés kurzus során való gyarapodásának néhány általánosnak tekinthető alapelvét és készítésének céljait is össze-foglalja például [1].
A portfólió készítésének célja lehet ennél magasabb szintű is, amikor bizonyos pályázatra vagy álláspályázatra szükséges a releváns kompetenciáinkat bizonyító „dosszié” összeállítása. Ekkor a teljes képzésünket/eddigi munkásságunkat meghatározott szempontok szerint átfogóan tekintjük, és aktuális céljaink eléréséhez válogatunk be portfóliónkba termékeket.