
Oktatástervezési modellek
admin 2018. június 27.
Osztályok: e-learning modellek / oktatástervezési
Típus: modellosztály
[1] szerint sokszor helyénvaló oktatástervezési modell, angolul educational (instructional) design model az e-learningre. Ebbe az osztályba igen sok modellt készítettek és készítenek folyamatosan.
Schneider 108-at mutat be tömören 2014-es munkájában [2].
Az http://www.instructionaldesign.org/ nagy tárházát nyújtja a koncepcióknak, elméleteknek, modelleknek stb.
Az új oktatástervezési modelleket folyamatosan népszerűsítik, bár többségük hasonló lépéseket hangsúlyoz a folyamatban, ezek [3]:
- Szükségletek elemzése: adott tartalom oktatásához, online publikálásához szükséges elemek ellenőrzése; felmerülő költségek.
- Hallgatói profilalkotás: a tanulók elvárásainak, jellemzőinek azonosítása (például kor, kultúra, munkatapasztalat, előzetes szakterületi tudás, célok és motivációk, tanulási attitűdök, tanulási stílus, számítógépes műveltség, technológia elérése stb.).
- Szervezeti támogatás meghatározása az e-learninghez és a képzési célok a programhoz. Ez magában foglalja a szervezet vízióját és küldetését; hogy van-e hangsúlyozandó tanulási kultúrája; a megvalósítási költségeket és fenntarthatóságot; a tartalomszakértők és az oktatástervezők gyakorlatát; az oktatási infrastruktúrát és az elérhető forrásokat.
- Pedagógia kiválasztása: amely találkozik a tananyag-követelményekkel és a tanulási célcsoport szükségleteivel, beleértve a tanulási elméleteket, célokat, tananyagelosztási módszereket, értékelési lehetőségeket, interakciókat és fejlesztési stratégiákat.
Források
- Szn.: Theories & Models Used for eLearning, én., p. 9. Virginia Tech, látogatva 2017.05.10.
- D. K. Schneider (ed.): Educational (instructional) design models, 2014.11.10., látogatva 2017.05.10.
- E. Engelbrecht: „A look at e-learning models: Investigating their value for developing an e-learning strategy”, in Progressio, 25(2), 2003. pp. 38–47.