Mobiltechnológiák osztályozása (Naismith et al.)
“Naismith et al. (2004) [1]-ben “A mobiltechnológiákat az alábbi ábrán a személyes vagy megosztott dimenzióban és a hordozható vagy helyhez kötött (statikus) dimenzióban helyezi el.
A bal felső, 1. negyedben a hordozható és személyes eszközök vannak. Többségük olyan, amelyet az emberek általánosságban a mobiltechnológiához tartozónak tartanak: mobiltelefonok, PDA-k, tabletek, laptopok. De a szerzők véleménye szerint ide tartoznak a kézi videojáték konzolok is. Ezek is hordozható személyes eszközök, és mivel hálózatba kapcsolhatók, biztosítják a kommunikációt és az információmegosztást. Vannak alkalmazásaik az oktatásban is.
A jobb felső, 2. negyedbe azok a technológiák kerültek, amelyek személyes és helyhez kötött eszközök. Még mindig rendelkeznek a személyes interakció lehetőségével a tanulási terén, valamint kisméretűek, de helyhez (például tanteremhez) kötötten hordozhatóak. Ide sorolják az osztálytermi válaszadási-/szavazórendszereket (classroom response systems). Ezeket az eszközöket a tanulók anonim módon használhatják többszörös választásos kérdésekhez. A tanár egy központi szerveren végzi az adminisztrációt.
A bal alsó, 3. negyedben a hordozható, megosztott eszközöket találjuk. Itt vannak a kioszkok (utcai, intézményi, például múzeumi interaktív kioszk), amelyek bár helyhez kötöttek, de mozgó, széles felhasználótábornak biztosítanak tanulási lehetőséget. Ezek kevésbé személyesnek és nagy méretűnek, nem hordozhatóaknak tűnnek első látásra.
A jobb alsó, 4. negyedbe kerültek a statikus (helyhez kötötten használható) megosztott technikák az interaktív táblákkal és a videokonferenciákkal. Bár az 1–3. negyed tartalmazza az egyértelműen „mobil” technológiákat, de az itt levők sem kifejezetten helyhez kötöttek. Erre mi egy példának azt említjük meg, hogy ha van megfelelő sávszélesség és arra pénzügyi keret, a videokonferenciához csatlakozhatunk bárhonnan.” [2]
Források
- L. Naismith, P. Lonsdale, G. Vavoula, M. Sharples: Literature Review in Mobile Technologies and Learning, Futurelab Literature, Review Series, Report No 11., ISBN: 0-9548594-1-3, Futurelab, Harbourside, 2004.
- A. Berecz és Gy. Seres: „Mobilizáljuk az e-learninget”, in Journal of Applied Multimedia 2./VIII./2013, Journal of Applied Multimedia 2./VIII./2013, Kiadó: Neumann János Számítógép-tudományi Társaság, Multimédia az oktatásban szakosztály, 2013.08. pp. 49–58. ISNN: 1789-6967, látogatva 2017.05.10.