
Mobiltanulás
“Ha a mobiltanulás (mobil learning, m-lerarning) definícióját keressük, akkor azt tapasztaljuk, hogy korai meghatározásai a technológiára fókuszáltak, pontatlanok voltak. Mar Gutiérrez-Colón Plana (2013) előadásában [1] az alábbiakat említette:
- „bármely olyan oktatás, ahol az egyedüli vagy a domináns technológia kézi vagy palmtop eszköz”1 (Traxler 2005).
- „A mobiltanulást azokra az eszközökre kell korlátozni, amelyek egy hölgy retiküljében vagy egy úr zsebében elférnek.”2 (Keegan, 2005)
- „a helyfüggetlen kézi hardver hasznosítása, vezeték nélküli hálózat és mobiltelefónia a tanítás és tanulás gazdagításának javításához és kiterjesztéséhez”3 (MoLeNET, 2007).
Az elmúlt években tovább foglalkozva a területtel különböző kategóriákban születtek meghatározások [ugyanott]: technológiavezérelt mobiltanulás, miniatűr, de hordozható e-learning, összekapcsolt osztálytermi tanulás.
Schofield et al. (2011) az UNESCO mobiloktatásról szóló összefoglaló tanulmányában a mobiltanulás definíciója: „kézi technológiák a vezeték nélküli és mobiltelefon-hálózatokkal, hogy a tanításhoz és tanuláshoz hozzáférést könnyítsék, támogassák, javítsák és kiegészítsék.” [2]
Benedek egyrészt az e-learning kiteljesedése, másrészt a formális – iskolarendszerű – tanulás kiegészülésének és olykori alternatívájának látja, illetve az egész életen át tartó tanulás eszményi eszközének. [3]
Nyíri (2002) két ismert mobiltanulási megközelítésről ír [4]. Az elsőben az e-learning egyszerűen m-learninggé válik anélkül, hogy különösebb változás következne be tartalmában. Ehhez az internetelérést a vezeték nélküli eszközök biztosítják. A második megközelítésnél azt hangsúlyozza, hogy a mobiltanulás jellemzően a helyfüggetlen és szituációfüggő tudástípusba tartozó tudást fogja megcélozni. A harmadik megközelítés sajátja. Itt a mobiltanulás a személyek közötti mobilkommunikáció során kialakuló tanulás. A mobiltanulás szituációfüggő tudást céloz meg, átlép tudományterületeket, az alapelveket szervezve kiemelkedik a gyakorlati feladatok közül. Tartalma multiszenzorális.
Sok kutató szerint a tartalomlétrehozás egyre fontosabb része a mobileszközökön végzett tanulásnak, van akinél szinte kritérium. Az informális tanulásban külön foglalkoznak vele.
Schofield et al. (2011) [5]-ben a mobiltanulás jellemzőit bemutatva Naismith et al. (2004) [6]-et idézi: „magasan elhelyezett, személyes, együttműködő és hosszú távú; más szavakkal, igazán tanulóközpontú tanulás”5 , ami magában foglalja a hordozhatóságot (kis eszközök, bárhol használhatjuk azokat), az összekapcsolhatóságot (más emberekkel, eszközökkel, hálózatokkal), az interaktivitást (a hordozható eszközök potenciálisan hozzájárulnak a kooperatív tanulási környezethez), a kontextusérzékenységet (a tanuló környezete nagyobb mértékben használható fel a tanulás során), az élethosszig tartó tanulást, az individualitást (a tanulás testre szabható az előzőleg megszerzett ismereteken alapulva). Ezek a lehetőségek/jellemzők véleményünk szerint is megfelelően lefedik a mobiltanulást.
Emellett Vágvölgyi et al. (2011) meghatározását kell kiemelnünk, amely magasabb szinten világít rá a „lényegre”, mert a tartalomelérést és tevékenységet tekinti hangsúlyosnak: „Bármilyen, mobileszközön hozzáférhető, tanuláshoz kapcsolódó tartalom, tevékenység.” [7] – bár az információ elérése még nem tanulás, csak hozzáférés.
Az alábbi ábrán a mobiltanulás távoktatáson belül sokak által elfogadottan van ábrázolva, az e-learningen belül helyezkedik el az online tanulás mellett.
Források
- Mar Gutiérrez-Colón Plana: Mobile learning (smartphones) as a support tool in the language classroom, Feltöltve: 2012.08.30. előadás.
- C. P. Schofield, T. West, E. Taylor: Going Mobile in Executive Education. How mobile technologies are changing the executive learning landscape, Research for UNICON, Ashridge, Berkhamsted, November 2011. látogatva 2013.05.10.
- A. Benedek: Mobil tanulás az egész életen át megszerezhető tudás. látogatva 2013.05.10.
- K. Nyíri: Towards a Philosophy of M-Learning, IEEE International Workshop on Wireless and Mobile Technologies in Education, Teleborg Campus, Växjö University, Växjö, Sweden, August 29-30, 2002. látogatva 2013.05.10.
- C. P. Schofield, T. West, E. Taylor: Going Mobile in Executive Education. How mobile technologies are changing the executive learning landscape, Research for UNICON, Ashridge, Berkhamsted, November 2011, látogatva 2013.05.10.
- L. Naismith, P. Lonsdale, G. Vavoula, M. Sharples: Literature Review in Mobile Technologies and Learning, Futurelab Literature, Review Series, Report No 11., ISBN: 0-9548594-1-3, Futurelab, Harbourside, 2004, látogatva 2013.05.10.
- Cs. Vágvölgyi, Gy. Papp, I. Cserhátiné Vecsei, mLearning – „Mobil tanulás” a gyakorlatban, 2011, látogatva 2013.05.10.
- A. Berecz és Gy. Seres: „Mobilizáljuk az e-learninget”, in Journal of Applied Multimedia 2./VIII./2013, Journal of Applied Multimedia 2./VIII./2013, Kiadó: Neumann János Számítógép-tudományi Társaság, Multimédia az oktatásban szakosztály, 2013.08. pp. 49–58. ISNN: 1789-6967, látogatva 2017.05.10.
Lábjegyzet
- „any educational provision where the sole or dominant technologies are handheld or palmtop devices” (Traxler 2005).
Az angol szövegek fordítása a szerzők munkája. - „Mobile learning should be restricted to learning on devices which a lady can carry in her handbag or a genleman can carry in his pocket”. (Keegan, 2005).
- „exploitation of ubiquitous hanheld harware, wireless networking and mobile telephony to enhance and extend the reach of teachig and learning” (MoLeNET, 2007).
- „handheld technologies, together with wireless and mobile phone networks, to facilitate, support, enhance and extend the reach of teaching and learning”
- Mobile learning is „highly situated, personal, collaborative and long term; in other words, truly learner-centred learning”.