
Khan e-learning keretrendszere
“…széles körben ismert modell, Badrul Huda Khan nyolckomponenses keretrendszere az e-learninghez, amely globális oktatástervezési módszer [1]. Ezt [2] az oktatástervezési modellek közé sorolja. Khan keretrendszerét útmutatónak ajánlja online kurzusok, e-learning környezetek, távoktatási programok, viruális egyetemek, LMS-ek (Learning Management Systems) tervezéséhez, fejlesztéséhez, kiértékeléséhez és implementációjához.
A fő faktorok vagy dimenziók, amelyek az online tanulási kérdések széles körét ölelik fel: pedagógiai, technológiai, felhasználóifelület-tervezési, kiértékelési, menedzsment, forrástámogatási, etikai és szervezeti (lásd az alábbi ábrát).
- Pedagógiai dimenzió: A tanításra és a tanulásra fókuszál ez a dimenzió. Foglalkozik a célokkal, tartalommal, tervezési megközelítéssel, szervezettel, módszerekkel és stratégiákkal, valamint az e-learning környezetek közegével kapcsolatos kérdésekkel. A módszerek és stratégiák változatosak, például prezentáció, demonstráció, gyakorlás, tutoriálok, játékok, történetmesélés, szimuláció, szerepjáték, megbeszélés, interakció, modellezés, együttműködés, vita, tanulmányi kirándulás, szakmai gyakorlat, esettanulmány. De ide tartozik többek között a facilitálás és a motiváció is. A dimenzió alfaktorai: tartalomelemzés, hallgatóság elemzése, célelemezés, médiumelemzés, tervezési megközelítés, szervezet, módszerek és stratégiák.
- Technológiai dimenzió: Az e-learning környezetekbeli technológia-infrastruktúra kérdéseit vizsgálja. A dimenzió alfaktorai: infrastruktúra tervezése, hardver és szoftver.
- Felhasználóifelület-tervezési dimenzió: Az e-larning programok általános megjelenésével és hangulatával foglalkozik. A dimenzió alfaktorai: lap- és szájttervezés, tartalomtervezés, navigáció, akadálymentesség, használhatósági tesztelés.
- Kiértékelési dimenzió: A dimenzió alfaktorai: tanulók, oktatók, oktatási környezet kiértékelése.
- Menedzsment dimenzió: A tanulási környezet és az információ elosztása tartozik ide. A dimenzió alfaktorai: e‑learning tartalom fejlesztése, e-learning karbantartása.
- Forrástámogatás dimenzió: A tanulási környezet segítéséhez szükséges online támogatást (például oktatási/tanácsadási támogatás, technikai támogatás, karriertámogató szolgáltatások, egyéb online támogató szolgáltatások) és a forrásokat (online és offline) vizsgálja. A dimenzió alfaktorai: online támogatás, források.
- Etikai dimenzió: Az e-learningben az etikai megfontolások a szociális és kulturális, előítéleti, földrajzi változatosság, tanulói változatosság, információelérés, etikett és jogi szabályozás (például irányelvek és útmutatók, a magánélet, plágium, szerzői jog) kérdéseivel foglalkoznak. A dimenzió alfaktorai: szociális és politikai hatás, kulturális változatosság, előítélet, földrajzi változatosság, tanulói változatosság, digitális megoszlás, etikett, jogi kérdések.
- Szervezeti dimenzió: Három fő területtel foglalkozik. Az első az adminisztratív ügyek, például szervezet és változás, akkreditáció, költségvetés, beruházások megtérülése, információtechnológiai szolgáltatások, oktatásfejlesztés és médiaszolgáltatások, marketingfeltételek, tanulmányok befejezése és alumni). A második terület az egyetemei ügyeké, például: kar és személyzet támogatása, oktatási ügyek, munkaterhelés, osztályméret, kompenzáció, szellemi tulajdonjogok. A harmadik terület a hallgatói szolgáltatások, például beiratkozás előtti szolgáltatások, kurzus- és programinformációk, tájékozódás, orientálás, tanácsadás, pénzügyi támogatás, nyilvántartás és fizetés, könyvtári szolgáltatás, könyvesbolt, szociális támogató hálózat, tutori szolgáltatások, szakmai és foglalkoztatási szolgáltatások és egyéb szolgáltatások. A dimenzió alfaktorai: adminisztratív ügyek, egyetemi ügyek, tanulói szolgáltatások.
Az e-learning tervezése széles perspektívában szükséges, figyelembe kell venni sok kapcsolódó külső és belső területet, illetve biztosítani kell, hogy összetett dimenzió esetén minden szükséges aldimenziójával foglalkozunk. A kiterjedt előkészítő munka során az egyemberes feladatoktól az összetett csapatmunkáig terjednek a tennivalók. Khan e-learning keretrendszerét tehát azért érdemes használni, mert biztosítjuk, hogy semmi alapvető és fontos faktor nem marad ki az e-learning tervezése kapcsán. A terület összetett, világunk pedig változik. Khan ezért is érezheti szükségesnek az e-learning tervezése területén további kutatások végzését lényeges faktorok után.” [3]
Források
- H. Khan: Web-Based Training, Education Technology Publications, B. H. Khan, Szerk., New Jersey: Englewood Cliff, 2001, Hardcover ISBN 0-87778-302-0, Softcover ISBN 0-87778-303-9, LC 00-051384, p. 624.
- K. Schneider (ed.): Educational (instructional) design models, 2014.11.10. látogatva 2017.05.10.
- A. Berecz: Proposal for classifying e-learning models. Journal of Applied Multimedia 4./XII./2017. DOI: 10.26648/JAM.2017.4.001. pp. 35-54. HU: Javaslat az e-learning modellek osztályozására. pp. 55-75.