Intelligens oktatórendszerek
“Az intelligens oktatórendszerek (Intelligent Tutoring Systems, ITS) olyan programok, amelyek tudásalappal rendelkeznek bizonyos szakterületeken. Céljuk, hogy interaktív, individualizált folyamatban adják át ezt a tudást a hallgatóknak. A folyamat emulálja a valódi tanár, tutor iránymutatását. Az ITS-ek elfogadottsága és népszerűsége több ok miatt növekszik. Használatukkal emelkedik a hallgatói teljesítmény, elmélyíti a kognitív fejlődést, csökkenti a tanulást a tudás és a jártasságok megszerzésében.
Az ITS-ekben legalább a következő három tudásterületnek megfelelő modell működik együtt: szakterületi, tanulói és pedagógiai.
Az ITS-ek alkalmazkodnak az egyes hallgatók szükségleteihez. A pedagógiai stratégiák meghatározzák, hogyan kell rendezni a tartalmat, a nyújtandó visszacsatolás fajtáit, és hogyan legyen megjelenítve vagy elmagyarázva a tutori tartalom (probléma, definíciók, példák stb.). Az adaptív e-learning megközelítéssel a szoftverrendszer az egyes tanulók tudásának és viselkedésének megfelelően adaptálja a megjelenített tananyagot, illetve a belinkelt tananyagstruktúrát. Ennek alapja az, hogy a tanulóknak különböző tanulási jellemzői vannak, amelyekhez különböző, az egyes tanulási típusoknak megfelelő oktatási beállításokat érdemes használni, hogy eredményeik optimálisak legyenek (1977-ből [1], 1999-ből [2], 2003-ból [3]).
Az e-learning rendszerek és platformok egyik legnagyobb nehézsége a bennük levő tartalmak és kinyerhető információk strukturálása a mai pedagógiai modellek segítségével. A probléma megoldására specifikációkat is készítettek, amelyek közül néhány szabvánnyá vált, hogy szélesebb körben használható oktatási rendszereket és jobb tanítási minőséget biztosítsanak [4]. Az ITS-ek olyan technológiai fejlettségűek lettek, hogy egyre inkább képesek kiegészíteni a hagyományos oktatást. Intelligens funkciókkal bővíthetők a hagyományos tartalommenedzsment rendszerek (LMS) is.
Az ágensalapú intelligens oktatórendszerek (Agent-Based ITS, ABITS) a tanulási objektumok továbbfejlesztett programjai vagy egyszerűsített előzetes formái (precursors). Feladatuk a különböző tanulói igények testreszabott kielégítése. Az autonóm ágensek olyan alrendszerek környezetekben, amelyek érzékelik a környezetet, és arra hatnak saját ütemezésüket követve, hogy a jövőben érzékelhető hatást hozzanak létre.”
“Egy újabb megközelítés az adaptív és intelligens webalapú oktatási rendszerek (Adaptive and Intelligent Web-Based Educational Systems, AIWBES), amelyek adaptív hipermédiát és intelligens tutortechnológiákat használnak.” [5]
Források
- J. Cronbach, és R. E. Snow: Aptitudes and Instructional Methods: A handbook for research on interactions, New York: Irvington, 1977.
- Brusilovsky: „Adaptive hypermedia: from intelligent tutoring systems to web-based education”, in Künstliche Intelligenz, 4, 1999. pp. 19–25. látogatva 2017.05.10.
- Brusilovsky, C. Peylo: ’Adaptive and intelligent web-based educational systems’, in International Journal of Artificial Intelligence in Education, 13, 2003. pp. 156–169.
- Wiley: „Connecting learning objects to instructional design theory”, in D. Wiley (Ed.): The Instructional Use of Learning Objects, 2003. május 10.
- A. Berecz: Proposal for classifying e-learning models. Journal of Applied Multimedia 4./XII./2017. DOI: 10.26648/JAM.2017.4.001. pp. 35-54. HU: Javaslat az e-learning modellek osztályozására. pp. 55-75.
- Kép: Mones M Al-Hanjori, Mohammed Z ShaathSamy, S. Abu NaserSamy: Learning computer networks using intelligent tutoring system, International Journal of Advanced Research and Development. 2017.02. ISSN:2455-4030, ImpactFactor: RJIF5.24. pp. 74-78.