Élethosszig tartó tanulás modelljei
“Az egész életen át tartó tanulás, élethosszig tartó tanulás (lifelong learning, LLL) folyamatos, önkéntes és önindított tudásmenedzsment személyes vagy szakmai okokból. Ez felerősödött és általános lett a társadalmakban az elmúlt ötven évben több ok miatt is. Az egyik az állandó tudományos és technológiai innováció. Egy másik a változó társadalmi és gazdasági környezetek, amelyekben az emberek munkában töltött idejük alatt gyakran váltanak munkahelyet, sőt szakmát, szakterületet is. A folyamatos képzés és önképzés növeli a személyes fejlődést, az önfenntartást, a versenyképességet, valamint a foglalkoztathatóságot, a társadalmi befogadást és az aktív állampolgárságot is.
A felnőttek oktatási projektjeinek vizsgálata akkor kezdődött, amikor Alan Tough elolvasta Houle 1961-es, a tanulók motivációjáról szóló interjúadatainak feldolgozását. Tough és kutatócsapata ezután folytatták a munkát, és kimutatták, hogy az emberek a társadalom majdnem minden szegmensében tudatosan tesznek tanulásukért, szakértelmük, jártasságuk növeléséért. Tough 1971-ben publikálta, hogy majdnem minden felnőtt évente 1-2 tanulási projektet fejez be, az „átlagos ember” pedig nyolcat. Ezekre a projektekre személyenként évente átlagosan 700 órát fordítottak, néhányuk 2000 órát. A kutatás szerint az emberek 70%-a tervezte, hogy fog tanulni [15, pp. 2-3].
Bármely életkorban végzett tanulásunk folyamatosan zajló eseménynek tekinthető a másokkal és a körülöttünk lévő világgal való napi kölcsönhatásaink során. Formája változatos lehet: formális, informális, önálló stb. tanulás.
Egyes szakmákban kötelező időszakonként továbbképzéseken részt venni, szakmai vizsgákat tenni. Ezekhez kötik a pályán maradást vagy az előléptetéseket (például közigazgatásban, pénzügyi szektorban dolgozóknál, pedagógusoknál, katonáknál).” [1]
Források
- A. Berecz: Proposal for classifying e-learning models. Journal of Applied Multimedia 4./XII./2017. DOI: 10.26648/JAM.2017.4.001. pp. 35-54. HU: Javaslat az e-learning modellek osztályozására. pp. 55-75.