Élethelyzethez igazított tanítási-tanulási folyamat (Gerő)
Gerő Péter élethelyzethez igazított tanítási-tanulási (life-tailored learning) folyamat nevű modellje [1] “módszerek és előírások sorozata, (gyakorlati sorvezető)”, recept a felnőttkori tanuláshoz. Lefedi a tudáselsajátítást, a tudásközvetítés tervezését, szervezését, végrehajtását, értékelését és szabályozását. A tanulási folyamat fő lépései a módszertan szerint: tanulási szükséglet felmérése, belépési feltételek teljesülésének mérése, szakanyag létrehozása, tananyag moduláris kialakítása, résztvevők (tanuló, tanár, konzulens, tutor, mentor) szerepe, záró mérés (vizsga). [2]
A kompetencia-bővülésre irányuló felnőttkori kötetlen és önálló tanulás tananyag-fejlesztési és tanulássegítési tevékenységére vonatkozó összehangolt, a gyakorlatban alkalmazható módszertan részei nagy vonalakban:
- a biztos eredményre vezető mérés kritériumainak meghatározása,
- a szakanyag legkisebb megkülönböztethető részének ismérvei,
- az előre utalás tilalma, valamint
- a tananyag-készítés lépések sorrendjére vonatkozó előírás (tanulási cél » záró feltételek, záró mérés » belépési feltételek, beléptető mérés » szakanyag » tananyag).” [2]
Az élethelyzethez igazított tanítási-tanulási folyamat modellje módszertanából következik. A modell elemei:
- a kompetencia-alapú tanulás: mérések és értékelés,
- a szakanyag: áttekinthető és átjárható modul (lecke),
- a tananyag: tanuló motiválásával,
- a tanulás szerepkörei és tevékenységei: előadó, konzulens, tutor, mentor.
Egy tananyag-részlet példáján keresztül a tananyag-készítés és a tanulás előkészítésének főbb lépései: tananyagrész megnevezése, tanulási cél definiálása, célcsoport motiválásának megfogalmazása, befejezési (záró) követelmények megfogalmazása, belépési követelmények megfogalmazása, szakanyag elkészítése, szemléltetendő szakanyagrészek megválasztása a hozzájuk tartozó médiaelemek meghatározásával, ellenőrizzük az adott kiindulásból az adott cél elérhetőségét, tényleges tananyag-fejlesztés, beléptető mérés végrehajtása, tanítási tanulási folyamat, amelyben a tanuló és a tanár mérésekkel győződik meg a tanulási cél elértségéről. Ha az ellenőrzés eredménye negatív à vissza kell térni a folyamatba, ha pozitív, tovább a következő leckére vagy a modul záró mérésére. Ha a záró mérés sikeres à kitűzhető újabb tanulási cél (lásd az ábrát) [3].
Források
- Gerő Péter: Az élethelyzethez igazított e-tanulás (e-learning) alkalmazsáa a katonai felsőoktatás példáján, NKE Katonai Műszaki Doktori Iskola, 2011. p. 127
- Gerő Péter: „Az élethelyzethez igazított tanulás módszertanának összefoglalása, érvényességi köre, hiányosságai, továbblépési lehetőségei”, in XX. Multimédia az oktatásban konferencia előadások, 2014. június 5-6. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság, DOI: 10.26801/MMO. pp. 97–102. látogatva 2017.08.10.
- Seres György: „A tanítási-tanulási folyamat élethez szabásának módszertana. Hogyan készítsünk lego-ndolkodót?” in XX. Multimédia az oktatásban konferencia előadások, 2014. június 5-6. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság, DOI: 10.26801/MMO. pp. 94–96. látogatva 2017.08.10.