E-learning modellé átalakított fegyveres küzdelem modell (Berecz)
“[1] kibernetikai modelljében a rendszer működése az elérendő célokból/outputból (elsajátítandó tudás, készség, kompetencia, gyakorlat; lehetőségek növekedése; tanulói elégedettség) indul ki. A bemenetet (nagy vonalakban) a család, társadalom, kezdeti tudás alkotja. A rendszer két alrendszere a tanítási (a szervezettel, tanárral, tananyaggal, technológiával) és a tanulási alrendszer (a tanulókkal és a technológiával). A tanítási-tanulási folyamat két részfolyamata a tanítási, illetve a tanulási. A tanítás-tanulás algoritmizálható, például egy képzés felépítése, tantárgyakra, tananyagra, beszámolókra stb. bontása. A szabályozási folyamat célja, hogy a külső és belső zavaró hatásoknak kitett tanulók eljussanak a célig. Ehhez végiggondoljuk a várható tanulói cselekvéseket, reakciókat és az azokra adandó tanári, szervezetbeli szabályozó reakciókat” [1 p. 146–147].
„Egy jól felkészült, jól felszerelt oktatási intézmény (is-kola, egyetem, oktatási portál, magántanár stb.) konflik-tusmentes tanítási rendszert alkot. A tanulóval való talál-kozáskor létrejön egy tanítási-tanulási folyamat, mint konfliktusos rendszer, melynek két alrendszere a tanítási és a tanulási folyamat. A tanítási-tanulási folyamat rendszere most általános, több szinten értelmezhető: lecke-, tananyag-, kurzus-, képzésszinten.
A tanítási-tanulási folyamat rendszerének – mint minden konfliktusos rendszernek – a célja önmaga megszüntetése, hiszen két alrendszerének azonos a célja, a záró követelményekben meghatározott kompetencia elérése, és ezért együttműködnek a folyamat megszüntetésén. A folyamat – mint rendszer – környezete azonos, és meghatározza mindkét alrendszer működésének feltételeit” [1, p. 149].
Az ábrával szemléltetett e-learning modell „a légvédelmi küzdelem és a légi szállítás, illetve a fegyveres küzdelem általános kibernetikai rendszermodelljének analógiájára készült, amelyek konfliktusos rendszerek. Míg az antagonisztikus konfliktusokkal jellemezhető fegyveres küzdelem rendszerében az alrendszerek célja a rendszernek magának megszüntetése, a légi szállítás rendszerben a konfliktusok együttműködéssel megoldhatók” [1, p. 159].
A fentebb vázolt modell általános, összetett e-learning folyamatot fed le, elméletorientált. A modell alkalmazása a technológia lehetőségeit felhasználva számos ponton hozzásegíthet az oktatási rendszer optimalizálásához, a folyamatban fellépő konfliktusok megelőzéséhez is, nem csak a konfliktusok kezeléséhez, megoldásához.” [2]
Források
- A. Berecz: „Egy fegyveres küzdelem modell átalakítása e-learning modellé”, Hadtudomány és a 21. század doktorandusz konferencia, 2015.02 25-26., ISBN: 978-615-80044-8-0, pp. 145–161.
- A. Berecz: Proposal for classifying e-learning models. Journal of Applied Multimedia 4./XII./2017. DOI: 10.26648/JAM.2017.4.001. pp. 35-54. HU: Javaslat az e-learning modellek osztályozására. pp. 55-75.