Dick–Carey-modell
admin 2018. június 27.
Osztályok: e-learning modellek / oktatástervezési
Típus: elméleti modell
A Dick – Carey – modell oktatástervezési modell a tananyag-fejlesztést fejlesztést folyamatként értelmezi. A hangsúly a készítés lépéseinek sorrendjén, a minőség meghatározásán, ellenőrzésén van.
“Walter Dick és Lou Carey 1978-ban kiadott Az oktatástervezés rendszere (The Systematic Design of Instruction) című könyvükben írták le ezt a modellt. Modelljükkel jelentős lépést tettek előre az oktatástervezés területén azzal, hogy a feladatokat nem különálló lépcsők összegzéseként kezelték, hanem összefüggő folyamatként tekintettek rá. A rendszer a kontextus, tartalom, tanulás és tanítás kölcsönhatásaira fókuszál. A következő lépésekből áll:
- Célok megfogalmazása: itt kell rögzíteni azt, hogy milyen célokat kell a tananyagnak elérnie, mire kell képesnek lennie a tanulónak a képzés elvégzése után.
- Oktatás elemzése: ennek során kell meghatározni, hogy milyen képességek fejlesztése szükséges ahhoz, hogy a kívánt célok teljesüljenek: a tanulóknak honnan, hová kell eljutniuk.
- Belépési karakterisztika: a tanulók képességei, tapasztalatai, motivációi és demográfiai jellemzői, amelyek hasznosak lehetnek az oktatástervezés során. Ennek a részének a célja, hogy a megfelelő szintről épülhessen fel a tananyag. Azt is át kell gondolni, hogy a tanulóknak milyen szükséges képességei kell legyenek a tananyag elvégzéséhez.
- Sikerkritériumok meghatározása: az igényeket és célokat konkrét célkitűzésekké kell formálni.
- Kritériumok mérésének tervezése: az értékelési stratégia tervezésének lépése. Meg kell vizsgálni, milyen szükséges előfeltételei vannak az új ismeret, képességek elsajátításának, és meg kell tervezni, hogyan mérjük a célkitűzések teljesülését a tanulási folyamat során, illetve azt is, hogyan kap visszajelzést erről a tanuló.
- Oktatási stratégia tervezése: itt kell elkészíteni a tanulói aktivitás tervrajzát. Alaposan át kell gondolni, hogy milyen tevékenységeken keresztül jut el a tanuló a tananyag célkitűzéseinek eléréséig (pl.: gyakorlások, visszajelzések, tesztek).
- Oktatási anyag fejlesztése, kiválasztása: mivel ez a modell nem csak az e-learning tananyagok készítését segíti, ennél a lépésnél azt kell meghatározni, hogy a tanításhoz milyen tananyagot választunk, készítünk. Ehhez teljes egészében igénybe kell venni az előző lépés során született eredményt.
- Formatív értékelés tervezése: ennél a lépésnél azt kell átgondolni, hogy milyen információkkal lehet tökéletesíteni az oktatási anyagot, és hogyan lehet nagyszámú tanuló esetén is hatékony az oktatás.
- Szummatív értékelés: itt a záróteszt fényében kell a tananyagot átgondolni. A tananyag egészét kell ellenőrizni: hogy elég hatékony-e, elérhető-e általa a kívánt eredmény.
- Oktatás átdolgozása: ennek során az értékelések tervezésének megfelelően a szükséges módosításokat kell megtenni, hogy az oktatási anyag megfelelően kiszolgálja a méréseket, és így az oktatási célkitűzések teljesíthetőek legyenek.” [1]
Források
Nexius Learning: Dick-Carey modell. Én.