SQ5R (Szegediné)
Az SQ5R az SQ4R átdolgozott változata, néhány kiegészítéssel a legalkalmasabbá téve utóbbit az önálló e-tanuláshoz. Az SQ5R sok elkészített e-könyvvel bizonyított már a gyakorlatban. Az SQ4R-ben a kérdések megfogalmazása megelőzi az ismeretanyag alapos áttanulmányozását, ami félreértelmezéshez vezetheti a tanulót.
Az SQ5R-ben 4R jelenik meg elődjéből, megadva hozzá a használandó technikát is: Read (olvasd) – tananyag; Reflect (gondold át) – előadás; Recite (idézd fel) – példatár; Review (ismételd át) – pódium. Ezen kívül a 4R elemhez járul egy 5. R elem, a Rest (pihenj), amely a tanulási folyamat közben hosszabb-rövidebb szünetek beiktatását jelöli.
Az 5R stratégiában megjelenik a tanulás tanításának igénye. „Az e-tanár akkor irányítja hatékonyan a korszerű számítástechnikai eszközökkel támogatott tanítási-tanulási folyamatot, ha képes megteremteni az optimális összhangot a hagyományos oktatás és az elektronikus oktatás között, biztosítva egyúttal a minőségi oktatásra jellemző színvonal-követelményeket. Ezen követelmények teljesítéséhez pedig elengedhetetlen az oktatás rendszerszemléletű megközelítése, ami a bemutatott virtuális oktatási modell esetében is kiindulópontként szolgált” [1, p. 33]. A modellhez az 5R tanulási stratégiát rendeli, és az élménypedagógiával (mint módszeren alapuló oktatáselmélettel) támasztja alá. A modell így rendszerként működhet, rendelkezik a rendszerrel szemben támasztott öt alapfunkcióival (célkitűző, irányító, végrehajtó, ellenőrző-értékelő, ösztönző [2, p. 41]).
Az SQ5R-rel készülő e-könyvek ismeretanyagának módszertana a tanulási stílusokra alapozva került kifejlesztésre, ezért a módszer részeleme a stratégiának, támogatja a helyes tanulási stratégia megválasztását. „Az 5R stratégia működését különböző alternatív módszerek, mint kooperatív tanulás, projekt módszer, tanítási dráma hatékonyan segítik, az e-könyvek minden tanulási szintjén alkalmazhatók, s ezzel hozzájárulnak tanulói közösségek kialakulásához, ami által lehetővé válik az „együttgondolkodás,” az interaktivitás, ami igen fontos igény a távoktatással szemben” [1, p. 31].
Szegediné e-könyvek modelljében lényegi hangsúlyt kap a kompetenciaalapú oktatás mellett az önálló, egész életen át tartó tudásszerzés is (lásd 20. ábra). Az elektronikus tanítási-tanulási folyamatot leíró modelljének egyedisége, hogy „a tanítási-tanulási folyamat két főszereplője közötti kapcsolat az e-könyvek által jön létre, tehát az e-könyvek a tudás közvetítői, a tartalom, az eszközök és módszerek, a tanulásszervezés egységét prezentáló eszközök, a tanulási siker hordozói” [1, p. 18].
Az e-könyvek élményszerzésen alapuló, interaktív, oktatást támogató elektronikus tananyagok. Mivel készítésük fő koncepciója „az ismeretanyag egyénre szabása”, vagyis az egyéni képességek, egyéni lehetőségek maximális figyelembe vétele, ezért az ismeretanyagok közvetítése többféle módszertani megoldással történik [1, p. 16].
Források
- Szegediné Lengyel Piroska: Az e-könyvekből való e-tanulás első tapasztalatai a felsőoktatásban, doktori (PhD) értekezés, Budapest, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Bolyai János Hadmérnöki Doktori Iskola, 2011. DOI: 10.17625/NKE.2012.015. p. 109. Látogatva: 2018.09.01.
- Seebauer Imre: Bolyai János világlátása, a magyar nyelv és gondolkozás kultúra fejlesztésének új lehetősége; Módszertan a köz- és az egyéni boldogság teremtéséhez, Transzformátorház, Látogatva: 2012.10.10.