Öt e-learning tervezési stratégia, amely biztosítja, hogy a tanulók többször térjenek vissza (McCleskey)
admin 2018. július 2.
Típus: felsorolás
Az Öt e-learning tervezési stratégia, amely biztosítja, hogy a tanulók többször térjenek vissza cikk [1] egy-egy kurzushoz ad oktatástervezési, módszertani tanácsokat, a szakirodalmat is figyelembe véve. Az öt röviden ismertetett „stratégia” a tanulók motiválására:
- Ismerje meg a tanulók motivációs alapjait. Ide tartozik például az ARCS[1] modell ismerete; a belső és a külső motivációk számbavétele. Ezek segítségével fogalmazhatjuk meg tanulóink belső motivációit az e-learning tervezéséhez, hogy olyan tananyagok készüljenek, amelyet ők élveznek, és visszatérnek használni.
- Gondolkodjon el a tananyag struktúráján. Az ARCS modellből a C (confidence, bizalom) fontossága emelendő ki itt. Megnő a tanulók bizalma, ha látják a tananyag szerkezetét. Javasolt a tananyag 9-10 perces egységekre bontása, összetettebb részekhez pedig például PDF használata.
- Növelje a vizuális érdeklődést. Az e-learning program iránti vizuális érdeklődés felkeltésének leggyakoribb módjainál a következőket említi: minőségi és a tartalomhoz illő fényképek, videók, grafikák, animációk.
- Vonjon be érzelmeket. Az érzelem fontos szerepet játszik a memóriában. A tanítás tárgyához jól illeszkedő érzelmi ingereket (például gyermekét óvó anya) helyezhetünk el a tananyagban. Az érzelmek nem csak emlékezetesebbé teszik a tananyagot, hanem maguk is segíthetnek a tartalom érdekesebbé, vonzóbbá tételében. Ez már átvezet a következő stratégiához.
- Történetet mondjon el. Az események sorozatának magukban nincs jelentése, de nagyon hatásos az események kapcsolatának története. A történetek segítenek kitölteni az R-t (relevancia, figyelem) az ARCS-ban: segítenek megérteni az embereknek, hogy miért releváns valami a gyakorlatuk szempontjából, és ezzel konkrétabb a történet. Egyszerű módszerek, amelyek az e-learning tartalom történeterejét adják: anekdoták fogalmak illusztrálására; példák valóságos helyzetekből, amelyek magukban foglalják a magas szintű koncepciókat és absztrakt fogalmakat; történetek narratív felépítése akár egy teljes 9-10 perces tanulási egységként is, a végén ellenőrzéssel.
[1] ARCS: A John Keller által létrehozott ARCS motivációtervezési elmélet szerint négy lépés van a tanulási folyamatban a motiváció emelésére és fenntartására: Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction; magyarul figyelem, relevancia, bizalom, elégedettség.
Források
- McCleskey, „Five E-Learning Design Strategies That Keep Learners Coming Back for More”, 2009.08.10. Látogatva: 2018.04.01.