Igényvezérelt tanulási modell (McDonald)
“Engelbrecht cikkében a Tartalom-, szolgáltatás- és technológia cím alatt foglalkozik az igényvezérelt modellekkel, kiemelve MacDonald modelljét [1]. Engelbrecht megfogalmazásában az e-learning a technológiai elvárások és a technológiai gyártók által kiváltott hájpolt cikluson ment keresztül. De a kiábrándulás völgyébe esett, amikor az e-tanulás realitása világossá vált: a pedagógusok és a tanulók nem fogadták el az e-tanulást a vártak szerint, és nem érték el a kívánt tanulási eredményeket. Majd az 1990-es években az e-learning növekedési és kísérleti fázisában az egyetemek, a köz- és vállalati intézmények, amelyeket a technológiai tanulás menedzsmentrendszerek gyártói ösztönöztek, az e-learning kezdeményezéseiket három elemből álló e-learning modellre alapozták:
- szolgáltatás a vásárlónak (tanulónak),
- tartalom
- és technológia.
A folyamatos IKT-fejlesztéseknek köszönhetően a hangsúly a technológia használatára helyeződött azért, hogy kényelmes, bárhol és bármikor elérhető tanulási környezet legyen biztosítva a tanulóknak. A tanulástervezés (tartalomfejlesztés), az oktatók és a tanulók online tanításra és tanulásra képzése kevésbé kapott figyelmet. Sok pedagógus és technológiaeladó azt feltételezte, hogy a hagyományos tanulási tartalmak interneten keresztüli továbbítása e-tanulást jelent [1, p. 41].
Ebben az osztályban alapmodell a Kanadában az egyetemek és a magán-, közszféra szakemberei közötti együttműködés eredményeként kifejlesztett McDonald et al. 2001-es igényvezérelt modellje (lásd az alábbi ábrát) [2]. Ez a technológiai tanulásmenedzsment-rendszerrel, annak tartalmával és szolgáltatásaival foglalkozik. A technológia támogatást és eszközt nyújt a kívánt tanulási eredmények költséghatékony eléréséhez. A modell elsődleges célja, hogy a tanulási folyamatban aktív részvételre ösztönözze a tudósokat: vegyenek részt a technológiai fejlesztésében és felhasználásában. A modell kiemeli, hogy azért kell változtatni a tartalmat és a szolgáltatásokat, mert változnak a tanulók és az oktatók igényei és a pedagógia is.
A modell három fogyasztói igényt hangsúlyoz:
- tartalom: átfogónak, hitelesnek és kutatottnak kell lennie.
- szállítás: webalapú; az e-learning programok felületének felhasználóbarátnak kell lennie, támogatnia kell az interaktivitást.
- szolgáltatás: biztosítania kell a tanuláshoz szükséges forrásokat, a szükséges adminisztratív és technikai támogatást” [megjelenés alatt].
Források
- Elmarie Engelbrecht: A look at e-learning models: Investigating their value for developing an e-learning strategy. In Progressio, Bureau for Learning Development, Vol. 25(2), 2003. p. 38-47. Látogatva: 2018.09.01.
- Colla J. MacDonald, Emma J. Stodel, Laura G. Farres, Krista Breithaupt, Martha A. Gabriel: The Demand-Driven Learning Model: A Framework for Web-Based Learning. The Internet and Higher Education, 1(4), 2001. pp. 9 – 30.
- Kép: Colla J. MacDonald, Terrie Lynn Thompson : Structure, Content, Delivery, Service, and Outcomes: Quality e-Learning in higher education. 2005.06. Látogatva: 2018.09.01.