Gyors prototípuskészítés
Összefoglalás
A gyors prototípuskészítés (Rapid Prototyping) a hagyományos oktatási tervezés (Instructional Technology/Instructional Design/ADDIE model) alternatív megközelítése. A prototípus a rendszer korai szakasza, amely ugyanolyan kulcskomponensekkel rendelkezik, mint az “igazi” termék. Az oktatástervezés technológiában nagyobb rugalmasságot biztosít a célok és a formák meghatározásához.
Amikor az oktatási tervezők szembenéznek az idő, a költségvetés és a környezeti korlátozások igényeivel, a gyors prototípus-készítési módszereknek csökkenteniük kell a gyártási időt, mert: a) a projekt elején a végtermék munkamódszereinek használata később kiküszöböli az időigényes módosításokat, és b) a tervezési feladatok egyidejűleg készülnek el, nem pedig egymás után a projekt során. A gyors prototípuskészítéssel összegyűjtik a lépcsőket, hogy csökkentsék a képzés vagy termék fejlesztéséhez szükséges időt. A tervezési és fejlesztési fázisok egyidejűleg folynak, a formatív értékelés végigkíésri az egész folyamatot.
Gyors prototípuskészítés alkalmazható: felhasználói felület teszteléséhez, adatbázis struktúrájának és információáramlásának képzési rendszerben teszteléséhez, oktatási stratégia hatékonyságának teszteléséhez, modell vagy gyakorlat kialakításához, amely sablon lesz az ügyfelek és a szponzorok konkrétabb modelljéhez, hogy elkészüljön a tervezett oktatóeszköz. Felhasználói visszajelzés kapható, két beszállító megközelítésére reagálhatnak a megrendelők.
A gyors prototípus előnyei
Számos előnye van a gyors prototípuskészítésnek az oktatási tervezésben. Lehetővé teszi a tervező és a felhasználók közötti jobb kommunikációt, mivel az igényeket a kezdetektől világosan fejezik ki. A felhasználó azonnali visszajelzést nyújthat, ami jobb terméket eredményez. Nemlineáris megközelítése nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé az oktatásban, és a fejlődési szakasz elején azonosíthatók a problémák. Ráadásul a prototípuskészítés csökkenti a fejlesztési időt és a költségeket.
A gyors prototípusok hátrányai
Vannak, akik úgy vélik, hogy a gyors prototípus nem hatékony modellje az oktatási tervezésnek, mert nem az igazi terméket állítja elő. Úgy vélik, hogy az oktatási tervezés számos fontos lépése elvész a gyorsabb, olcsóbb modell miatt. Sok probléma figyelmen kívül hagyható, és végtelen felülvizsgálatot eredményezhet. A Rapid Prototyping hátrányai fokozatosan csökkennek. [1]
A gyors oktatástervezéshez ajánlott technikák
Például [1]-ben olvashatók.
Források
WikiBooks: Instructional Technology/Instructional Design/Rapid Prototyping