EQO portál
Az EQO-t (European Quality Observatory) európai kezdeményezéssel alapította az Európai Bizottság eLearning Programja (eLearning Programme of the European Commission). Célja általános leíró keretrendszer létrehozása az e-learning területén alkalmazott minőség-megközelítések (quality approaches, QAs) kategorizációjához. Ezen kívül az EQO projekt kifejlesztett egy webalapú tárolót, amely összefogja az EQO koncepcionális modellben használt e-learning minőségbiztosítási megközelítéseket. A portál célja, hogy megkönnyítse a felhasználók számára a megközelítések közötti keresést.
Az EQO az ajánlási technikák számos osztályozásából (tartalomalapú, együttműködési ajánlás, demográfiai, típusalapú és tudásalapú ajánlás) a típusalapú ajánlást használja, amely az ajánlott tételek több tulajdonságát figyelembe veszi. A kritériumok először az előző felhasználók e-learning minőség-megközelítés értékelését írják le, aztán hozzáadott érték függvény kerül megalkotásra, hogy kiszámítsa az e-leraning minőség-megközelítés megfelelőségének mértékét (több felhasználó értékeléséből, figyelembe véve az adott felhasználó preferenciáit). – Ez a megközelítés a keretrendszereknél általánosan megfigyelhető. –
Az EQO nagy mértékben támaszkodik Frydenberg által publikált áttekintésére az USA-ban ajánlott e-learning minőségszabványokról [1], ahol azokat kilenccellás kritériummátrixban foglalta össze. A mátrix megvizsgálja, összehasonlítja, ellentétbe állítja és szintetizálja az e-learning minőség alapvető elemeit:
- Az e-learning szolgáltatásokat fejlesztő és/vagy nyújtó szervezet minőség iránti elkötelezettsége, megfelelő intézményi struktúrával és személyi háttérrel.
- A technológiai infrastruktúra minősége az e-learning szolgáltatásokhoz, beleértve nemcsak a beszerzést és szolgáltatást, de a fejlesztést is.
- Magas színvonalú szolgáltatás és rendelkezésre állás az e-learning folyamatok minden szakaszában (előtt, közben és után).
- Az e-learning programok és kurzusok tervezésének és fejlesztésének minősége.
- Az oktatás és az oktatók minősége.
- Az e-learning szolgáltatásokhoz való könnyű hozzáférés biztosítása, hatékonyság és az átlátszóság a felhasználók számára.
- Az életképes piaci termékek/szolgáltatások létrehozásához szükséges pénzügyi menedzsment és a struktúra minősége.
- Az e-learning termék/szolgáltatás mennyiben követi a rá vonatkozó szabályozókat és törvényeket.
- A kiértékelési folyamatok minőségéért folyamatos visszacsatolás és fejlesztés.
A fenti elemzési mátrix az e-learning programok és szolgáltatások általános minőséghalmazát fogalmazza meg. Reprezentálja az e-leraning minőség aspektusait, minőség-megközelítés, amelynek célja az egyik minőségi szintről egy fejlettebbre jutás [2].
Források
- J. Frydenberg: Quality Standards in e-Learning: A matrix of analysis, in International Review of Research in Open and Distance Learning, Volume 3, Number 2. ISSN: 1492-3831 , 2002. Látogatva: 2018.
- N. Manouselis, D. Sampson: A Multi-criteria Model to Support Automatic Recommendtion of e-Learning Quality Approaches. In the Proc. Of the 16th World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications ED-MEDIA 2004, Lugano, Switzerland. Látogatva: 2008.