ELQ modell
Az ELQ (E-learning quality) 10 aspektusával az e-learning minőség kiértékelés modellje. A Svéd Nemzeti Felsőfokú Oktatási Iroda által végzett munka része. Célja, hogy kimutassa az e-learning alkotóelemeit és megadja, hogyan értékelhető ki a minőség a nemzeti minőségbiztosítási rendszer keretében. A 10 aspektus:
- Tananyag/tartalom
- Struktúra/virtuális környezet
- Kommunikáció, együttműködés és interaktivitás
- Hallgatói értékelés
- Flexibilitás és adaptálhatóság
- Támogatás (hallgató és személyzet)
- Személyzet képzettsége és gyakorlata
- Vízió és intézményi vezetés
- Forrásallokáció
- Holisztikus és folyamataspektus
Az Iroda szerint az e-learning minőségét rendszerperspektívából kell kiértékelni, például az oktatás minőségét a fenti aspektusok együttesen, illetve a közöttük levő kapcsolatok határozzák meg. Az e-learninggel kapcsolatos feladataik kiértékeléséhez nem elég csak a minőségaspektusok felvázolása, saját munkamódszert kell kifejleszteni, és garantálni kell annak belső kompetenciáját.
A fenti aspektusok sorszámai nem fontossági sorrendet mutatnak, bár durva sorrendiség van közöttük a tanítási/tanulási folyamat legkisebb elemeitől a szervezeti, szisztematikus és holisztikus nézet felé. Ez valójában két különböző és kiegészítő információforrásra utal: szervezeti perspektívára és kutatási perspektívára. A kutatási cikkek főleg az első kategóriákkal foglalkoznak az ELQ modellel kapcsolatban, azon belül főleg a tananyagokkal, a virtuális környezettel, a tanárok és a hallgatók közötti interakciókkal és a hallgatói értékeléssel [].
Források
- Eva Aström: E-learning quality, Aspects and criteria for evaluation of e-learning in higher education. Report 2008:11 R. Swedish National Agency for Higher Education. Látogatva: 2008.
- Kép: Muhammad Amaad Uppal, Samnan Ali, Stephen R. Gulliver: Factors determining e-learning service quality: ELQ factors, in British Journal of Educational Technology, Vol 00 No 00 2017, 2017.03. DOI: 10.1111/bjet.12552, p. 15.