Gabrielle Hoope és Michael H. Breitner (2003) modellje [1] magas absztrakciós szinten az e-learning rendszereknek az alábbi ábra által mutatott három fő részét különíti el.
Az e-learning rendszerek komponensei
Technikai rendszer: ez az e-learning technológiához kapcsolódó hardvert és szoftvert, illetve az e-learning alkalmazást foglalja magában. Ebben szolgáltatják az e-learning tartalmat.
Manware: a technikai rendszert egészíti ki a például a rendszer más komponenseit használó, adminisztráló, karbantartó és/vagy fejlesztő felhasználókkal.
Orgware: a technikai rendszert egészíti ki például az e-tanulással és annak kezelésével kapcsolatos valamennyi szervezeti szabályzattal és koncepcióval.
Az e-learning rendszer önállóan értékesíthető részei e-learning termékek. Egyrészt magukban foglalják a hardvert, a szoftvert és a tartalmat digitális adatok formájában. Másrészt a hardverrel, a szoftverrel, tartalommal, manware-rel és/vagy orgware-rel kapcsolatos szolgáltatásokat tartalmaznak. Az e-learning termékeket e-learning szolgáltatók nyújtják, amelyek piaca meglehetősen átláthatatlan a heterogenitás és a kiterjedtség miatt (kereskedelmi szolgáltatók, tudományos kutatás és fejlesztés szféra, autonóm szakértők/hallgatók).
Források
Gabrielle Hoope, Michael H. Breitner: Business Models for E-Learning. In Discussion Paper, No. 287, Universitat Hannover, Wirtshaftwissenschaftliche Fakultat, 2003.10. p. 17. ISSN: 0949-9962, JEL-Classification: 129, O39. ISSN: 0949-9962. Látogatva: 2018.09.01.