Elmarie Engelbrecht rendszerezése (2003) három nagy e-learning modellcsoporttal illusztrálja a modellek azon evolúcióját, amelyben az e-learning a technológia szerepének hangsúlyozásától (tartalom [információ], szállítás [hozzáférés] és elektronikus szolgáltatások nyújtása) a hangsúly áttolódott az oktatási tervezésre és az online tanulási közösségek létrehozására [1]:
Tartalom-, szolgáltatás- és technológiai modellek: ide sorolja MacDonald et al. (2001) igényvezérelt modelljét [2].
Oktatástervezési modellek: itt öt 2000-2001-ben született modellt emel ki, amelyek Collis és Moonen (2001), Jolliffe, Ritter és Stevens (2001), Kerri Conrad’s (2000), Sanjaya Mishra (2001), Alexander (2001) által publikáltak.
Tanulóközösségek modellek néven foglalja össze az interakciók lehetőségét hangsúlyozókat, valamint kiemeli Garrison és Anderson vizsgálati közösség modelljét (2003) [164].
Colla J. MacDonald, Emma J. Stodel, Laura G. Farres, Krista Breithaupt, Martha A. Gabriel: The Demand-Driven Learning Model: A Framework for Web-Based Learning. The Internet and Higher Education, 1(4), 2001. pp. 9 – 30.