C- és v-learning előnyei/hátrányai
E-learning
Előnyös:
- A tanulásban részvételt mindenképp követni kell.
- A megértést összegző teszteken keresztül lehet értékelni.
- A tanulás inkább deklaratívan tudásorientált.
Hátrányos:
- A kis populáció korlátozza a fejlesztés költségét.
C-learning
Tantermi tanulás (classroom learning, c-learning) alatt azt értjük, hogy egy embercsoport fizikailag együtt van, és oktató/facilitátor irányítja a tanulásukat.
Előnyös:
- Hálózat és párbeszéd szükséges a résztvevők között.
- A facilitátoroknak meg kell figyelniük a testbeszédet a megértés meghatározásához.
- A tanulás folyamatközpontúbb.
Hátrányos:
- A fizikai távolság költségcsökkentő.
V-learning
A v-learning (virtually learning, virtuális tanuulás) néhány jellemzője megegyezik a c-learninggel: – az emberek egy csoportja egyidejűjeg tanul oktató/facilitátor vezetésével. Az egyetlen nagy különbség a c-learninghez képest, hogy nem fizikailag vannak “együtt”, hanem virtuálisan, ugyanabban a virtuális osztályba bejelentkezve. Bár a virtuális osztálytermek szolgáltatói némileg eltérő jellemzőket és és előnyöket nyújtanak, a következők a lényegesek:
- Valamennyi résztvevő egyszerre tekintheti meg a tananyagokat. Ez általában PowerPoint-jellegű diavetítés formájában történik.
- Minden résztvevő hanggal csatlakozik. A résztvevők beszélhetnek és hallgathatják a többi résztvevőt.
- A résztvevők és a facilitátor írhat/rajzolhat (kiemelhet vizuálisan, jegyzetelhet, hozzáadhat további anyagokat).
- A résztvevők és a facilitátor táblákra vagy lapokra írhat/rajzolhat, hogy megosszák a többiekkel ötleteiket és megjegyzéseiket.
- A facilitátor számára szavazórendszer teszi lehetővé, hogy többszörös választásos vagy igaz-hamis kérdéseket tegyen fel, majd megjelenítse az eredményeket. A szavazórendszer arra használható, hogy emelje a résztvevők bevonódását, vagy az elhangzottak megértésére.
- A legtöbb platformon lehetőség van alcsoportok létrehozására. Ezekben csoportmunka vagy megbeszélések folyhatnak.
- A legtöbb virtuális osztályterem le tud játszani audio- és videofelvételeket, illetve meg tud jeleníteni más weboldalakat.
Előnyös:
- Strukturált párbeszéd szükséges.
- Értékelhetjük a megértést teszteken keresztül.
- A tanulás inkább eljárásorientált.
Hátrányos:
- A technológia és a sávszélesség megakadályozza a gördülékeny interakciókat.
V- és c-learning összehasonlítása
Bár a v-learning és a c-learning további összehasonlító kutatásokat igényel, a következő ajánlások helytállóak:
- A v-learning önmagában elfogadható helyettesítője a c-learningnek, ha a távolság és a munkaidő jelentős akadályai a c-learningnek. De a v-learning valószínűleg nem lesz olyan hatásos, mint önmagában a c-learning vagy a b-learning.
- A b-learning jobb, mint magában a v-learning vagy a c-learning. Az a legjobb, ha a c-learning komponenst a folyamatban korábban iktatjuk ba, amikor a résztvevők közötti kapcsolatot építjük, és a facilitátor továbbadja a v-learning komponenseket.
- Fontos, hogy az v-learning komponenseket v-learningként alakítsuk ki, nem csak a c-learning v-learningre konvertálva. Ne feledkezzünk meg a tervezési szabályokról.
- Fontos, hogy figyelemmel kísérjük a tanulók részvételi szintjét és figyelmét a v-learning foglalkozásokon. Ez tesztekkel végezhető el, ha megkérjük a résztvevőket a megjegyzés tételére, vagy technológiát alkalmazunk figyelmük követésére.
- Tekintetbe véve az intenzív bevonódás és a figyelem határait, a v-learning foglalkozásokat egy-két órásra kell tervezni. Ha a tananyag hosszabb időt igényel, több egy-két órás munkamenetet kell összeállítani, szünetekkel közöttük.
Források
- Lorri Freifeld: Is V-Learning Better Than C-Learning? 2013.01.08.
- Kép: Digital Learning Lab > Investigating Virtual Learning Environments