Az e-learning kritikus összetevői (Rosenberg)
Marc J. Rosenberg E-learning: Stratégiák tudásátadáshoz a digitális korszakban könyve [1] ma is alapműnek tekinthető. A szerző mögött a könyv 2001-es megjelenésekor már két évtizedes szakértői tapasztalat volt az e-learning területén, többek között olyan cégeknél végzett projektekben, mint az AT&T.
Paula Elizabeth Sanderson [2] két fontos fogalom bemutatását emeli ki Rosenberg ezen könyvéből. Az egyik az e-learning létjogosultságára és mérésére vonatkozó modell, amely az e-learninghez a jól megalapozott költség, minőség, szolgáltatás és sebesség mérőszámokat használja. A másik az e-learning stratégia implementálásához a kritikus sikerfaktorok, amelyekben többek között a kultúra, a kommunikáció és a változás a legfontosabbak az új intézményi szintű kezdeményezéseknél. Utóbbi modellt tekintjük most át.
A nagyobb valószínűséggel sikeres e-learning stratégia kidolgozásakor, az e-learning kritikus összetevőinek megvizsgálásakor [1] szerint az alábbiakkal kell foglalkoznunk:
- E-tanulás új megközelítései:
- online oktatás (oktatási stratégia, instructional strategy) – oktató és üzleti szimulációkat nyújt;
- tudásmenedzsment (információs stratégia, informational strategy) – információs adatbázisokat és teljesítménytámogató eszközöket biztosít.
- Tanulási architektúra: az e-learning és a szervezet többi tanulást támogató tevékenységének összehangolását koordinálja. Magában foglalja szinergiák építését az osztálytermi képzéssel.
- Infrastruktúra: a szervezet technológiai lehetőségeinek használata az e-learning megvalósításához és kezeléséhez. A jó infrastruktúra hiánya megakadályozhatja az e-oktatást.
- Tanulási kultúra, menedzsmenttulajdon és változásmenedzsment: olyan szervezeti környezet megteremtése, amelyben a tanulást az üzleti tevékenység értékteremtőjének tekintik, a résztvevő vezetők támogatják. A negatív tanulási kultúrával szemben a minőségi e-learning kezdeményezése szinte mindig alulmarad; és elhivatott e-learning kezdeményezők nélkül soha nem fog gyökeret ereszteni az e-learning a szervezetben. A hatékony változásmenedzsment is segíthet ilyen esetekben.
- Jó üzleti eset: az e-learninget támogató lendületes üzleti esetet kell kifejleszteni.
- Oktatási szervezet újrafelfedezése: az e-learning növekedését támogató szervezeti és üzleti modell elfogadása. A tanulás új megközelítései új megközelítést igényelnek a képzés funkciójának működtetéséhez, professzionalizálásához és méréséhez.
Ezek a faktorok együtt alkotják az e-learning stratégiai alapját (lásd az alábbi ábrát). Minél több alapvető e-learning összetevőt támogatnak, mint akadályoznak, annál nagyobb a valószínűsége, hogy fenntarthatóak lesznek az e-learning kezdeményezések.
Több e-learning szakértő mellett Buda András is kiemeli Rosenberg 4c-jét [3]: „Találó a szerző szóhasználata az elearning sikerességét taglaló részben, ahol a közgazdaságtanban „4p”-ként ismert marketing-összetevők (product, price, place, promotion) analógiájára a siker „4c” elemeit említi.” Rosenberg szerint ezek elengedhetetlenek az e-learning világméretekben alkalmazásához és továbbfejlődéséhez.
A 4c:
- Kultúra (culture): „a tanulásról kialakult hamis képzetek korrigálását jelenti, illetve azt a tudatosítási folyamatot, melynek során rájövünk, hogy az állandó önképzés éppen olyan fontos és produktív, mint a munka. Így semmiképpen sem tekinthető másodlagos szereplőnek értékrendünkben.”
- Vezetők (champions): „az e-learninges társadalomnak szüksége van olyan emberekre, akik szakmai elismertségüknek köszönhetően hitelesen képviselik a szóban forgó iparágat és képesek meggyőzni a kívülállókat arról, hogy az Internet- és a webalapú oktatás a jövő útja.”
- Kommunikáció (communication): „azért sorolható a négy összetevő közé, mert ily módon válik lehetővé az elearning valódi lehetőségeinek és veszélyeinek a bemutatása, legyen szó akár a társadalom egészéről, akár a különböző nemzetekről vagy korosztályokról. Rendkívül fontos ez a tevékenység, mert jelenleg nagyon sok emberben téves vagy hiányos elképzelés él a tanulás új formájával kapcsolatban.”
- Változás (change): „azaz a stratégiai és technológiai megújulás, különösen az üzleti élet résztvevői (vállalatok, cégek) számára. Sokan ugyanis még mindig a technikára figyelnek, pedig az igazi kérdés az, hogy az e-learning hogyan lehet része a mindennapoknak, illetve hogy hogyan lehet a benne rejlő lehetőségeket minél jobban kihasználni?”
Források
-
-
- J. Rosenberg: E-learning: Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age, New YorK: McGraw-Hill Professional, 2001, p. 343. ISBN: 9780071362689.
- E. Sanderson: „E-Learning: strategies for delivering knowledge in the digital age”, Internet and Higher Education 5. szám, pp. 185-188, 2002.
- Buda: „Önvédelmi páncél”, Iskolakultúra, 12. szám, pp. 144-148, 2004.
-