Érdeklődők közösségének modellje (Garrison és Anderson)
Az interakciók lehetőségét hangsúlyozó modellekre “[1] egyik példaként a Garrison és Anderson által 2003-ban kifejlesztett érdeklődési modell közösséget (Community of Inquiry Model) említi [2]. Ez a tanulói tevékenységekre és a tanulókat vezérlő interakciókra koncentrál. Kiemeli, hogy a közösségben a tanulók interakcióba lépnek egymással, és ösztönözve kell legyenek a saját tanulásukért való felelősségvállalásra.
A modell alkotói szerint az e-learning tervezőknek három kulcselemet kell figyelembe venniük az oktatás tervezésénél (lásd az alábbi ábrát):
- A tanuló szociális jelenléte: a tanulók azon képessége, hogy a tanulási tapasztalatokon keresztül létrehozzák magukat szociálisan és emocionálisan.
- A tanuló kognitív jelenléte: a jelentés létrehozásának és megerősítésének képessége az interakciókon és reflexiókon keresztül.
- Tanári jelenlét: a tanuláshoz szükséges struktúra és folyamat előképét foglalja magában.
A szociális jelenlét ellentmondásos. Hangsúlyt kell fektetni rá, mert kapcsolat van a közösségi jelenlét és a hallgatói elégedettség, valamint a hallgatói közösség fejlődése és az érzékelt tanulás között – összefoglalót adott róla Lowenthall (2009) [4]. A szociális jelenlét fejlesztéséhez a következőket tehetjük például: lehetőségeket nyújtunk a hallgatóknak és a tanároknak a kurzusban vagy LMS-ben saját profil létrehozásához; limitáljuk az osztályméretet; rendszeresek az oktatói hozzászólások a fórumban; azonnaliak a visszajelzések; a hallgatókat a nevükön szólítjuk; bátorítjuk őket saját történetek és tapasztalatok megosztására; kiaknázzuk a csoportstratégiákat [3].” [5]
Források
- Szn.: Theories & Models Used for eLearning, év ism., p. 9. Virginia Tech. Látogatva 2017.05.10.
- D. R. Garrison és T. Anderson:E-learning in the 21st century: a framework for research and practice, London, RoutledgeFalmer, 2003.
- D. R. Garrison, T. Anderson, W. Archer: The first decade of the community of inquiry framework: A retrospective”, Internet and Higher Education, 13. kötet, pp. 5–9, 2010.01. Elsevier, látogatva 2017.05.10.
- R. Lowenthal: Social presence, in P. Rogers, G. Berg, J. Boettcher, C. Howard, L. Justice, & K. Schenk (Eds), Encyclopedia of distance and online learning, 2nd ed. Hershey, PA: IGI Global, 2009. pp. 1900–1906.
- A. Berecz: Proposal for classifying e-learning models. Journal of Applied Multimedia 4./XII./2017. DOI: 10.26648/JAM.2017.4.001. pp. 35-54. HU: Javaslat az e-learning modellek osztályozására. pp. 55-75.