E-learning modellek a tanulási elméletek szélesebb perspektívájában (Mayes és de Freitas)
“Mayes és de Freitas “Review of e-learning theories, frameworks and models” munkájában [1] Greeno, Collins és Resnick 1996-os megközelítését követik, amelyben három osztályt vagy széles, alapvetően különböző perspektívát azonosítanak be a tanulás lényeges elemeinek megértéséhez [1, p. 7]:
- asszociációs/empirista (tevékenység mint tanulás);
- kognitív (tanulás mint a megértés elérése);
- szituatív (tanulás mint szociális gyakorlat).
Ezen elméletek feltételezései alapvetően különböznek abban, hogy mit tekintenek kritikusnak a megértő tanulásban, valamint más-más módon járulnak hozzá a tanulási eredmények meghatározásához, a tanulási környezetek tervezéséhez, a tanítási modellekhez és a megfelelő értékelések levezetéséhez [1, p. 7].
Mayes és de Freitas négy, egymást metsző halmazt/osztályt hozott létre (lásd az alábbi ábrát). Az alapján sorolták be az e-learning modelleket egy halmazrészbe, hogy a modellek mire összpontosítanak/mi a fő jellemzőjük:
- Asszociációs/oktatási rendszer tervezése (Instructional System Design, ISD): a tanulási eredmények tananyag-egységekbeli elemzése jellemzi; tananyagfókuszú.
- Kognitív/konstruktivista: jellemzője a tanulók aktív részvétele a tanulási és oktatási tevékenységekben; feladatok megoldása a tutortól és a hallgatótársaktól érkező visszajelzésekért; egyedi feladatok kiadására, formatív értékelésre és párbeszédre fókuszált.
- Szociálisan közvetített konstruktivista: aktív viták és együtt végzendő feladatok jellemzik.
- Gyakorlati megközelítésű közösségi: a valós életben a gyakorlati tudás fejlődése jellemzi; a fókusz a közösségi gyakorlatra építésen van.
Természetesen ezek nagyon magas szintű kategóriák, és számos e-learning modellt nem tudunk így jellemezni – írják a szerzők [1, pp. 23-24].” [2]
Források
- T. Mayes és S. de Freitas: Stage 2: Review of e-learning theories, frameworks and models, in JISC e-Learning Models Desk Study, Original 2004, p. 43, látogatva 2017.05.10.
- A. Berecz: Proposal for classifying e-learning models. Journal of Applied Multimedia 4./XII./2017. DOI: 10.26648/JAM.2017.4.001. pp. 35-54. HU: Javaslat az e-learning modellek osztályozására. pp. 55-75.